Jouw later

Na ‘jouw mooi’  is er nu ook ‘jouw later’. Hebben we te kampen met een uitbraak van commerciële substantivering?

Eerder las u hier over ‘die mooi van Fonq’:  de  campagne ‘Vind jouw mooi’ van webwarenhuis Fonq. Velen vinden mooi als zelfstandig naamwoord raar; Uw Taaldokter vindt vooral het gebruik van mooi als de-woord raar: het ging steeds over ‘die mooi’ (in plaats van ‘het mooi’, wat logischer was geweest).

Wie hoopte dat die campagne een geïsoleerd geval was, moet worden teleurgesteld. Wellicht is er zelfs sprake van een uitbraak van commerciële substantivering: ‘financiële dienstverlener’ Nationale Nederlanden voert namelijk campagne met de slogan Hoe ziet jouw later eruit?

 

 

 

 

 

 

Jouw later. Jouw mooi.

Wie er het eerst mee kwam is onbekend. Ook is onduidelijk of Nationale Nederlanden later als de-woord beschouwt (Die later van jou is niet die later van mij). Het lijkt er in elk geval wel op dat het procedé om van zulke woordjes een zelfstandig naamwoord te maken productief is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *