Is goed

De Taaldokter sloot het telefoongesprek af: ‘Tot snel!’ Het wat lijzig uitgesproken antwoord kwam onmiddellijk: ‘Is goed.’

Is goed. Als afsluitend antwoord. Variant: ‘Is OK.’ Ook al gehoord:
– ‘Veel succes!’
– ‘Is goed.’

– ‘Hartelijk dank!’
– ‘Is goed.’

Is goed. In winkels, aan de telefoon, in persoonlijke contacten met vrienden maar ook met wildvreemden. Dat dodelijke vermoeide, die nauw verholen neerbuigendheid ook. Alsof je zuchtend een lastig kind tevredenstelt. Is goed. De nieuwe wellevendheid. Wel reageren, maar tussen neus en lippen even de nadruk leggen op de verleende gunst: jij bent degene die hier in de positie verkeert om toestemming te verlenen. Tot ziens? Succes? Ja, hoor jongen, is goed. Nog net niet gevolgd door ‘wat jij wilt’, of ‘’t Is jouw feessie’.

Is goed-zeggers zeggen nooit meer ‘geen dank’, ‘graag gedaan’ of ‘tot je dienst’, maar ‘is goed’ dus – en soms ‘alsjeblieft’ – of, liever nog: ‘asjeblief’.
– ‘Hartelijk dank voor dit interview.’
– ‘Asjeblief / Is goed.’

Is goed weerspiegelt een wereldbeeld waarin bescheidenheid geen deugd is, maar een ziekte. Niet meer doen. Is goed?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *