Het Nieuwe accountability implementeren

De ondraaglijke leegheid van het communicatiejargon

 

Was het niet tragisch en komisch tegelijk, vond de Taaldokter, hoe sommige ‘communicatie-experts’ grossierden in non-communicatie: stijf van de clichés, onhandig formulerend, amechtig hijgend naar aandacht. Zo organiseerde het ‘vakblad Communicatie’ workshops. Wat dat voor workshops waren? Nou, inspirerende workshops, wat dacht je! En voor wie dan? Voor de ‘pragmatische communicatieprofessional’ natuurlijk! Wat je ermee kon? Veel hoor: bijvoorbeeld ‘weloverwogen een keuze maken om al dan niet uw Twitterstrategie vorm te geven of uit te breiden’ na de workshop ‘Zakelijk twitteren’.

En er was natuurlijk veel ‘nieuw’, zoals ‘Het nieuwe woordvoeren’: ‘al die nieuwe en nog nieuwere media – het biedt de communicatieafdeling volop kansen’. En wat dacht je van ‘Het nieuwe corporate merkdenken’: ‘Het corporate merk ontwikkelt zich van vertrekpunt voor communicatie en marketing naar richtpunt voor de organisatie. Een richtpunt dat strategie, communicatie, marketing, HR en de lijn met elkaar verbindt. In het nieuwe corporate merkdenken wordt het corporate merk een strategisch managementinstrument dat doelgericht en doelbewust wordt ingezet om strategie te realiseren, veranderingen te managen, fusies van smeermiddel te voorzien of bijvoorbeeld klantgericht te worden.’

God wist wat het betekende, maar het was ‘nieuw’ en ‘strategisch’, het ‘verbond’ – en er was ook iets met ‘doelgericht’, ‘doelbewust’, ‘realiseren’ en ‘managen’, dus het zou wel deugen. Je kon er zelfs ‘klantgericht mee worden’!

‘Wil jij leren hoe je de toegevoegde waarde van communicatie voor de organisatie inzichtelijk maakt?’ Ook deze uitdagende vraag onder de intrigerende kop ‘Accountability’ noodde tot verder lezen: ‘Dan biedt deze workshop je [wat] je nodig hebt om accountability van communicatie binnen jouw organisatie te implementeren.’

Nou! Was dat niet precies wat je altijd al had gewild maar nooit kon: accountability van communicatie binnen je organisatie implementeren! Fan-tas-tisch!

Dolenthousiast doorklikkend ontdekte je dat de workshop ‘Online reputatiemanagement’ niet zozeer ging ‘over web 2.0 maar veel meer over PR 3.0.’ En ‘Internal Branding 2.0’ was ‘een workshop vol handreikingen om zelf mee aan de slag te gaan’, en je kon kennismaken met ‘het Hybride PR model’ met ‘concrete methodieken’ ‘om je pr-inspanningen beter meetbaar te maken dan ooit’.

Dit beloofde Leuk 4.0 te worden! Je kon inmiddels nauwelijks wachten tot je je portemonnee mocht trekken.

Zeker niet toen je even verderop las dat er ‘handvatten worden aangereikt voor het oplossen van positioneringsvraagstukken’. En dan kon je ook nog eens leren ‘betekenis te geven aan de veranderende wereld’, ‘formele en informele netwerken binnen en buiten de organisatie ontdekken’, ‘een dialoog op gang brengen’ en ‘mensen in staat stellen om op hun eigen wijze verbinding te maken met de veranderingen die hen raken in hun werk- en privéleven.’

Erg belangrijk allemaal, gezien wat jij ‘als adviseur’ wilde: ‘positie kiezen, relevant zijn, een stempel drukken en daar de resultaten van zien’.

Ja! Een stempel drukken en daar de resultaten van zien: ja, ja, JA!

Ach. Zou de Taaldokter losbarsten in laaglandse hymnen, zich schaterend van zijn stoel storten, knarsetandend zijn haren uit het hoofd trekken, of toch maar zichzelf kietelen om een glimlach te forceren?

Hij besloot het te houden bij een open mond van verbazing: hoe wonderlijk was het niet dat anno 2011 schaamteloos zo’n verzameling onzin, nonsens en kolder werd ‘gecommuniceerd’, dat ook maar iemand dat serieus nam – en ervoor betaalde?

Want o ja: ‘Voor de eerste workshop bedraagt de investering 399 Euro.’

Wat er eigenlijk stond: onze windhandelaars draaien losers die elkaar wijsmaken dat ze er iets aan hebben graag een poot uit met een serie dodelijke workshops vol platte clichés, een enkele goedkope tip en een uitgekauwd voorbeeld. We doen niet eens meer ons best het aantrekkelijk te formuleren, en zo lang niemand het merkt gaan we gewoon door.’

En de Taaldokter besloot Het Nieuwe Hybride Negeren toe te passen op alle uitingen van ‘vakblad Communicatie’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *